Organizacja i zarządzanie oświatą
Charakterystyka
Rodzaj studiów: doskonalące
Adresaci: absolwenci studiów wyższych: nauczyciele, pracownicy nadzoru pedagogicznego oraz pracownicy samorządowej administracji oświatowej – zainteresowani nabyciem wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, niezbędnych do zarządzania szkołami i placówkami oświatowymi
Czas trwania studiów: dwa semestry
Liczba godzin: 276
Liczba punktów ECTS: 34
Kryteria przyjęć: kolejność zgłoszeń
Wymagane dokumenty:
- kwestionariusz osobowy
- poświadczoną przez pracownika instytutu kopię dyplomu ukończenia studiów wyższych
- dwie fotografie o wymiarach 35x45 mm bez nakrycia głowy, na jasnym tle, podpisane imieniem i nazwiskiem
Liczba miejsc: 20
Opłata za semestr: 1 400 zł
Opis uzyskanych uprawnień lub kwalifikacji zawodowych: absolwent uzyskuje jedno z wymagań do ubiegania się o stanowisko dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, o których mowa: w art. 2 pkt. 1-8 i 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe oraz w § 1, pkt 2 rozporządzenia MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce (Dz. U. 2017, poz. 1597 z późn. zm.)
Kontakt: Instytut Pedagogiczny, ul. Chruślicka 6, 33-300 Nowy Sącz
Tel.: 18 547-56-06/07, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Wychowanie i psychoprofilaktyka w szkole
Charakterystyka
Rodzaj studiów: doskonalące
Adresaci:
- nauczyciele – wychowawcy różnych typów szkół oraz placówek oświatowo-wychowawczych
Czas trwania studiów: dwa semestry
Liczba godzin: 260
Liczba punktów ECTS: 35
Kryteria przyjęć: kolejność zgłoszeń,
Wymagane dokumenty:
- dyplom (odpis dyplomu) ukończenia studiów wyższych
- kwestionariusz osobowy
- 2 fotografie
Liczba miejsc: 25
Opłata za semestr: 1 400 zł
Kwalifikacje podyplomowe: absolwenci tych studiów podyplomowych nie uzyskują formalnych kwalifikacji zawodowych. Nabywają natomiast wiedzę, a w szczególności umiejętności i kompetencje, niezbędne każdemu nauczycielowi do prowadzenia pracy wychowawczo-profilaktycznej i opiekuńczej w szkole, w aktualnych uwarunkowaniach społeczno-kulturowych, które powodują różne dysfunkcje (alienację, agresję, zaburzenia osobowości, patologie na poziomie grup społecznych) zarówno w indywidualnym funkcjonowaniu uczniów, jak i w funkcjonowaniu rodzin i środowisk, w których przebiega ich rozwój.
Będą dobrze przygotowani do kierowania zespołem klasowym, współpracy z rodzicami, nauczycielami i innymi instytucjami środowiska lokalnego, wspierającymi procesy wychowawczo-profilaktyczne.
Studia te są także przydatne w spełnieniu wymagań niezbędnych w uzyskiwaniu kolejnych stopni awansu zawodowego, ze szczególnym uwzględnieniem awansu na stopień nauczyciela mianowanego
Kontakt: Instytut Pedagogiczny, ul. Chruślicka 6, 33-300 Nowy Sącz
Tel.: 18 547-56-06/07, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Efekty uczenia się
Zakładane, efekty uczenia się w kategoriach wiedzy, umiejętności, kompetencji społecznych
Wiedza
Absolwent:
- ma podstawową wiedzę na temat terminologii, metodologii, miejsca pedagogiki i psychologii w systemie nauk oraz ich powiązań z innymi dyscyplinami
- zna i rozumie współczesne teorie wychowania, uczenia się i nauczania dotyczące dzieci i młodzieży na poszczególnych etapach edukacyjnych oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów
- posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych
- dysponuje wiedzą dotyczącą procesów komunikacji interpersonalnej i społecznej w działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej) oraz ich prawidłowości i zakłóceń
- zna zasady analizowania i diagnozowania środowisk wychowawczych ucznia (rodzina, klasa, grupa wychowawcza, grupa rówieśnicza), ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
- posiada wiedzę w zakresie: metodyki wykonywania typowych zadań, norm i procedur stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej
- zna sposoby diagnozowania i projektowania działalności wychowawczej, adekwatnie do potrzeb podmiotów szkolnych (uczniów, rodziców, nauczycieli), w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości
- posiada wiedzę na temat aktualnych regulacji prawnych w zakresie funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych ze szczególnym uwzględnieniem praw i obowiązków wychowawcy klasowego
- posiada wzbogaconą wiedzę o wykorzystywaniu technologii informacyjnych w działalności wychowawczo-opiekuńczej i profilaktycznej szkole
- ma niezbędną wiedzę prawną z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpowiedzialności opiekuna w placówkach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych
- dysponuje podstawową wiedzą prawną, niezbędną nauczycielowi – wychowawcy
- ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w zawodzie nauczyciela
Umiejętności
Absolwent:
- dostrzega, obserwuje, analizuje i interpretuje zjawiska społeczne w praktyce pedagogicznej, wykorzystując wiedzę teoretyczną
- potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii i realizowania działań praktycznych w procesie wychowania i profilaktyki
- posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na: rozpoznawanie sytuacji młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (wybitnie zdolnymi i / lub z zaburzeniami), formułowanie wniosków oraz opracowywanie programów oddziaływań wspierających
- dysponuje niezbędnymi umiejętnościami interpersonalnymi i społecznymi, wykorzystując je w praktyce pedagogicznej (we współpracy z podmiotami szkolnymi – uczniami, nauczycielami, pedagogami, rodzicami)
- potrafi dobierać i wykorzystywać metody badawcze, procedury i przykłady dobrych praktyk oraz materiały, środki i metody pracy do realizacji zadań w zakresie wychowania, opieki i profilaktyki, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych
- posiada umiejętność pracy z grupą (klasą, zespołem wychowawczym)
- potrafi organizować swój warsztat pracy pedagogicznej, dokonywać ewaluacji podejmowanych działań i wskazywać obszary wymagające modyfikacji
- umie zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego
- kieruje się zasadami i normami etycznymi w działalności pedagogicznej
- samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija swoje, profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (wychowawczą, profilaktyczną i opiekuńczą) korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii informacyjnych
Kompetencje społeczne
Absolwent jest gotowy do:
- ustawicznego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego
- współdziałania i pracy w grupie oraz środowisku lokalnym, przyjmując w nich różne role
- identyfikowania dylematów etycznych i rozstrzygania problemów prawnych związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela
- indywidualizowania działań pedagogicznych (wychowawczych, profilaktycznych i opiekuńczych) w stosunku do młodzieży ze specjalnymi potrzebami wychowawczymi i edukacyjnymi
- przyjmowania odpowiedzialności za własną pracę, projektowanie i wykonywanie działań wychowawczych
- podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy wychowawczej nauczyciela